Šiuolaikiniame pasaulyje skaitmeninės technologijos užima vis didesnę dalį mūsų kasdienybės. Tačiau ar kada susimąstėme, kiek energijos sunaudojame, kai naudojamės išmaniaisiais įrenginiais, socialinėmis platformomis ar kuriame skaitmeninį turinį? Juodšilių „Šilo“ gimnazijos fizikos mokytoja Vida ir informatikos mokytojas Darjušas pamokų metu padėjo mokiniams iš arčiau pažvelgti į problemą ir skatino ieškoti būdų, kaip atsakingai vartoti energiją.
Fizikos pamokos metu mokiniai nagrinėjo, kaip jų kasdieniai skaitmeniniai įpročiai veikia energijos suvartojimą. Diskusijų metu jie dalijosi mintimis apie tai, kiek laiko praleidžia internete, ir svarstė, kiek energijos gali sunaudoti populiarios platformos, tokios kaip „TikTok“ ar „YouTube“. Pasirodo, šios platformos yra duomenų intensyvios – vaizdo įrašų srautinis perdavimas sunaudoja daug daugiau energijos nei, pavyzdžiui, teksto skaitymas. Skaičiuojama, kad 1 valanda aukštos raiškos (HD) kokybės vaizdo įrašo peržiūros sunaudoja apie 2–3 kWh elektros energijos. „TikTok“ aktyvūs naudotojai per dieną praleidžia vidutiniškai 95 minutes, o tai sudaro reikšmingas energijos sąnaudas pasauliniu mastu. Mokiniai buvo nustebę, kad sunaudoja daugiau energijos, nei jų tėvai, nes tėvų pomėgiai internete skiriasi nuo jų. Mokiniai įvardijo, jog tėvai daugiau skaito, naudoja sveikatos, bankų programėles, Facebook, susirašinėja. Na, o jie daugiau naudoja „TikTok“ ar „YouTube“. Mokiniai grupėse analizavo gautus duomenis ir ieškojo būdų, kaip galima sumažinti skaitmeninių technologijų poveikį aplinkai. Savo mintis sudėjo į plakatą, kuris leidžia bendraamžiams susipažinti su energijos mažinimo būdais:
„Riboti vaizdo turinio vartojimą – trumpesnis ekranų laikas ne tik mažina energijos sąnaudas, bet ir yra naudingas sveikatai. Daugiau gyvo bendravimo su draugais”, – parašė ne vienas.
„Naudoti mažesnės raiškos vaizdo įrašus“.
„Rinktis Wi-Fi vietoje mobiliojo ryšio“, – duomenų perdavimas mobiliuoju ryšiu sunaudoja daugiau energijos nei per „Wi-Fi“.
„Išjungti nenaudojamus įrenginius“ – užmigdant telefoną ar išjungiant ekraną, galima sumažinti energijos suvartojimą.
„Palaikyti ekologiškas iniciatyvas“ – kai kurios įmonės, pvz., „Google“ ar „Facebook“, investuoja į atsinaujinančią energiją savo duomenų centrams.
Informatikos pamokoje mokiniai ne tik analizavo, kiek energijos suvartoja skaitmeninės platformos, bet ir patys kūrė turinį, atsižvelgdami į energijos taupymo principus. Jie išmoko, kad net vaizdo įrašų kokybė ar tinklalapio dizainas gali turėti įtakos energijos sunaudojimui. Praktinių užduočių metu mokiniai dirbo grupėse ir kūrė skaitmeninį turinį, kuris skatintų atsakingą energijos vartojimą. Jie kūrė plakatus, vaizdo įrašus ar interaktyvius pristatymus, kuriuose dalijosi patarimais, kaip efektyviau naudoti technologijas ir sumažinti jų poveikį aplinkai. Galiausiai kiekviena grupė pristatė savo darbus, aptarė priimtus sprendimus ir diskutavo, kaip jų sukurtas turinys gali padėti kitiems suprasti atsakingo energijos vartojimo svarbą.
Tėvai taip pat gali tęsti šią diskusiją namuose, skatindami vaikus apgalvoti savo technologijų naudojimo įpročius, diskutuoti apie energijos taupymą bei kartu ieškoti būdų, kaip atsakingai vartoti išteklius. Juk tvarus gyvenimo būdas prasideda nuo mažų, bet svarbių kasdienių sprendimų!

Vida Jančiauskienė, Juodšilių „Šilo“ gimnazijos
Gamtosauginio komiteto narė