Vis plačiau kalbant apie klimato kaitą, resursų taupymą ir aplinkos taršą, vienas svarbiausių šiandienos klausimų tampa maisto nešvaistymas. Tai ne tik ekonominis ar ekologinis, bet ir moralinis klausimas. Todėl svarbu apie tai kalbėti su vaikais jau nuo pat mažumės. Vilniaus lopšelis-darželis „Coliukė“ nuo 2025 m. balandžio mėnesio 1 dienos iki birželio mėnesio 3 dienos organizavo respublikinį projektą „Maisto likučių detektyvas“, o jo idėjos autorė ir iniciatorė – vyresnioji mokytoja Agata Vysockienė, gamtosauginio komiteto narė. Projektu siekta ugdyti vaikų sąmoningumą apie maisto tausojimą, mažinti maisto švaistymą bei skatinti atsakingą vartojimą nuo pat ankstyvo amžiaus. Džiugu, kad prie projekto prisijungė kiti Lietuvos darželiai bei mokyklos ir virtualioje aplinkoje dalinosi savo veiklų refleksijomis. Vaikai sėjo daržoves, lankėsi darželių virtuvėse, diskutavo apie maisto kelią nuo sėklos iki stalo, gamino patiekalus iš savo užaugintų daržovių, tyrinėjo, kas nutinka su nesuvalgytu maistu ir kaip jį galima panaudoti.
Iš viso projekte dalyvavo septynios įstaigos iš visos Lietuvos: Jonavos lopšelis – darželis „Lakštingalėlė“, Kauno lopšelis-darželis „Saulutė“, Mažeikių rajono Tirkšlių darželis „Giliukas“, Panevėžio lopšelis-darželis „Žvaigždutė“, Šiaulių lopšelis-darželis „Sigutė“, Vilniaus lopšelis-darželis „Žiogelis“, Vilniaus lopšelis-darželis „Coliukė“. Nors projektas sulaukė daug teigiamų atsiliepimų, dalyvių skaičius išliko nedidelis. Tai rodo, kad maisto švaistymo tema dar nėra pakankamai integruota į ikimokyklinį ugdymą, nors jos aktualumas akivaizdus. Visgi net ir mažas skaičius dalyvių gali sukurti didelį poveikį, jei veiklos bus kryptingos ir atkaklios. Maisto tema paliečia emocijas, šeimą, pasaulio pažinimą, gamtą – todėl tai puikus tiltas tarp įvairių ugdymo sričių.
Vaikų įsitraukimas į projektą „Maisto likučių detektyvas“ atskleidė ne tik jų smalsumą ir norą tyrinėti, bet ir gebėjimą reflektuoti apie sudėtingas temas, tokias kaip maisto švaistymas ir atsakomybė už aplinką. Veiklos, kuriose dalyvavo vaikai iš įvairių Lietuvos darželių, ne tik atskleidė kūrybišką požiūrį į likučių panaudojimą, bet ir leido vaikams suprasti, kad kiekvienas iš mūsų – net ir patys mažiausi – gali prisidėti prie didelių pokyčių.
Šis projektas parodė, kad kalbėti su vaikais apie maisto svarbą – būtina. Tai ne tik ekologinė ar ekonominė problema, bet ir vertybinė – mokanti pagarbos, dėkingumo, atsakomybės. O kai ugdymas vyksta per veiklą, per tikrus patyrimus ir nuoširdų vaikų įsitraukimą – jis tampa ne tik prasmingas, bet ir ilgam išliekantis. Maži žingsniai – dideli pokyčiai. Būtent taip galime apibendrinti šį projektą, kviesdami darželius ir toliau aktyviai ugdyti vaikus, kad kiekvienas kąsnis būtų vertinamas ir neiššvaistytas.

Agata Vysockeinė, vyresnioji mokytoja ikimokykliniam ugdymui
Teresė Kerulienė, direktorės pavduotoja ugdymui