Vilniaus lopšelis-darželis „Coliukė“, dalyvauja Gamtosauginių mokyklų programoje bei yra aktyvus gamtosauginio ir tvaraus ugdymo programų vykdytojas, sukaupęs nemažą patirtį bei siekiantis į tvarumo veiklas įtraukti kuo daugiau bendruomenės narių. Dauguma sričių, kurios įtrauktos į ugdymo turinį, yra susijusios su gamtos saugojimu, atsakingu vartojimu bei gamtos pažinimu. Įvairūs vykdomi gamtosauginiai projektai skatina dar labiau susitelkti ir vykdant veiklas atlikti savirefleksiją – suprasti ką darome gerai, o kur dar galime pasistengti.
Vienas paskutiniųjų įstaigos projektų buvo Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamas aplinkosauginio švietimo projektas „Pažink medį – išsaugok girią“. Šis projektas buvo vykdomas nuo 2024 m. balandžio mėnesio iki 2024 m. gruodžio 1 dienos ir prisidėjo prie Europos Sąjungos Jaunimo strategijos tikslų, skatinti kuo daugiau bendruomenių įgyti žaliąsias kompetencijas, kovoti su klimato kaita, siekti saugių ir šviesių ateities perspektyvų. Darželis į savo veiklų spektrą įtraukė įvairias sritis: gamtosaugą, aplinkosaugos integraciją į ugdymo turinį, gamtos pažinimo bei tyrinėjimo edukacijas, o vykdomo projekto tikslas skatino įrengti inovatyvias žaliąsias erdves darželio bendruomenės aktyviam naudojimui bei darnumo ir gerovės įgyvendinimui. Vykdomo projekto metu didelis dėmesys buvo skiriamas miškams ir jų ekosistemų išsaugojimui. Miškas bei girios dažniausiai tapatinamos su ekonomine nauda, nepakankamai įvertinant jų reikšmę ir naudą planetos išsaugojimui, žmonių sveikatai, gamtinės įvairovės gyvavimui.
Projekto metu pakvietėme socialinių partnerių Vilniaus lopšelio-darželio „Pušaitė“, Vilniaus lopšelio-darželio „Saulėtekis“, Vilniaus lopšelio-darželio „Lakštingala“, Vilniaus specialiojo lopšelio-darželio „Čiauškutis“ bendruomenes dalyvauti „Sengirės“ išsaugojimo ilgalaikėje akcijoje ir labai džiaugiamės, kad pavyko sutelkti didelį kiekį žmonių šiam kilniam tikslui. Akcijos dalyviai turėjo organizuoti pažintines bei patyrimines veiklas apie miškų ekosistemas, supažindinti savo bendruomenes su „Sengirės“ fondo iniciatyva. Tokia akcijos informacijos sklaida pritraukė dar daugiau dalyvių bei ženkliai prisidėjo prie senų miškų išsaugojimo.
Džiaugiamės dar viena puikia projekto iniciatyva „Diena miške“, kuri buvo skirta visos respublikos ugdymo įstaigoms. Šio projekto, besitęsiančio visą vasarą metu, kvietėme įstaigų bendruomenes kuo dažniau pabėgti iš uždarų patalpų ir sukurti naujų edukacinių erdvių vaikams miške. Dalyviai turėjo kasdienes ugdymo veiklas perkelti į miškingas vietas, plėsti vaikų pažinimo galimybes, skatinat natūralios gamtos pažinimą. Numatytos veiklos skatino bendruomenių atsakomybės jausmą pažįstant miško ekologines sistemas ir rūpinantis aplinka bei plėtojo bendradarbiavimą tarp ikimokyklinių ir priešmokyklinių ugdymo įstaigų. Projekte dalyvavo 10 ugdymo įstaigų iš visos Lietuvos, 30 pedagogų bei daugiau nei 200 vaikų.
Įdomi ir labai įtraukianti veikla buvo pedagogių iš „Montessori akademijos“ praktinė konsultacija Vilniaus lopšelio-darželio „Coliukė“ mokytojams ir vaikams. Konsultacija vyko natūralaus miško aplinkoje. Vaikai ir visiveiklos dalyviai gamtos apsuptyje pasinėrė į nuotykių ir potyrių pasaulį. Miško sesijos konsultacijos metu vaikai įgijo supergalių, kurias teikia miškas, o žalioje aplinkoje patyrė įvairių potyrių. Visi miško lankytojai atrado naujų skonių, kvapų, garsų, pirmą kartą paragavo dilgėlės bei pienės lapų, uostė gėles bei spygliuočius, skanavo pačių pririnktų žemuogių. Medžių tankmės gilumoje vaikams teko patiems įsirengti miško būstynę bei joje apsigyventi. Miško pedagogės konsultacijos metu supažindino mokytojas kaip įdomiai ir kūrybingai surengti miško sesijas vaikams, atskleidė pagrindinius tokių veiklų pasirengimo, vedimo principus, pasidalijo savo praktiniais patarimais kaip minimaliai panaudojus gamtos išteklius suteiktireikšmingą edukacinę naudą vaikams. Po konsultacijos visi dalyvavę pedagogai nusiteikė labai pozityviai ir ateityje pažadėjo pasinaudoti gamtos turtais vaikų ugdymo proceso metu bei kuo dažniau rengti panašaus pobūdžio sesijas.
Labai prasmingai pabaigėme viso projekto bei „Sengirės“ išsaugojimo veiklas įspūdingu renginiu, kurio metu mus aplankė vicemerė Donalda Meiželytė bei socialiniai partneriai iš kitų ikimokyklinių įstaigų. Šmaikštus mokytojų teatralizuotas reginys bei vaikų šokis uždavė klausimų apie miško reikšmę, saugojimą, išlikimą. Visus juos sprendėme „Miško akademijoje“. Vaikai dalyvavo rudens gėrybių ragautuvėse, dailės plenere, žaidė medžių atpažinimo viktorinoje bei miklino taiklumą stengdamiesi pamaitinti voveraites. Suaugę tuo metu klausėsi visus sužavėjusios miško terapeutės Austės Juozapaitytės Gruodės paskaitos. Popietę užbaigėme pokalbiais prie laužo, beragaujant garuojantį plovą.
Labai tikimės, kad tokios veiklos taps ilgalaikėmis ir skleis žinią, kad miškas yra gyvenimo išteklių ir nuolatos besikeičiančio gamtos grožio suvokimo šaltinis, kūrybiškumo įkvėpėjas bei gyvybės puoselėtojas, o aplinkosaugos kompetencijos patiems mažiausiems bus ugdomos kiekvieną dieną.

Vilniaus lopšelio-darželio „Coliukė“
Gamtosauginis komitetas