20180221Ikimokyklinio amžiaus vaikai domisi viskuo: noriai tyrinėja, kasdien išbando naujus dalykus, eksperimentuoja. Bandymai, eksperimentai, tyrinėjimai ypač mėgstami vaikų. Mažeikių lopšelio – darželio „Eglutė“ grupės „Gudručiai“ ugdytiniai eksperimentuodami kaupia patirtį, diskutuoja, mokosi sutelkti dėmesį. Tai puiki galimybė gerinti socialinius įgūdžius, lavinti kalbinį gebėjimą, nusiteikti spręsti problemas.
Iškritus sniegui vaikams rūpėjo ne tik besmegenį kieme pastatyti. Bet mums įdomu buvo stebėti, kaip ilgai sniegas tirpsta. Ar jis švarus? Atlikę bandymą sužinojome, kad vieno litro talpos indas pilnas sniego grupėje ištirpo per 6 val 10 min. Vandens gavome 590 ml.
Vaikai išsakė savo nuomonę apie gautą vandenį. Tadas, 4 m.: „Mes įdėjome sniegą į kibirėlį ir ištirpo jis. Murziną vandenį gavome“. Augustė, 4 m.: „Tokio vandens gerti negalima. Sniegas buvo nešvarus. O vaikai juk nematė“. Kamilė Z., 4 m.: „Tokio vandens jau negersi. Jis nešvarus. Ir aš negersiu. Net plautis rankų su tokiu vandeniu nenorėčiau. Justas, 4 m. „Šis vanduo naudingas laistyti gėlėms, bet jau ne gerti! Aš matau mažus mikrobus“. Nedas, 4 m.: „Kai vanduo būna nešvarus, negalima jo gerti. Gali tada net numirti“. Gustas, 4 m.: „Sniegas buvo baltas, gražus. Bet vandenėlis jau negražus. Negalima gerti, geriau gerti vandenį iš krano“.
Sniegą, ledą mūsų grupės „Gudručiai“ dažė, stebėjo, kaip liejasi spalvos. O dirbdami diskutavo. Justas, 4 m.: „Man sunku dažyti. Dažai krenta ir slysta. Dėl to tepu atsargiai. Jau atsirado vandens“. Nedas, 4 m.: „Mano kadangi yra jau ledas pavirtęs į vandenį, dažai jau paskendę ir nukritę nuo ledukų“. Nikita, 4 m: „Yra toks ledas šaltas. Vanduo bėga. Tuoj nebebus ledo“. Amelija, 4 m.: „Daug vandenėlio atsiranda. Bėga vandenėlis“. Kamilė, 4 m.: „Raudonai spalvinu ledą. Kad būtų gražu. Dažyti sekasi gerai. Bus spanguolės“. Tadas, 4 m.: „Pasirinkau violetinę, pilką ir geltoną spalvą. Gerai sekasi dažyti. Gausis gražus piešinys“. Elija, 4 m.: „Man lengva dažyti. Mes piešiam ledukus. Bet lengviau piešti ant popieriaus lapo“.
Sniegą, ledą vaikams malonu liesti. Ugdytiniai neslepia nuostabos, pajutę naujų potyrių, kai ledas nejučia šaldo rankas ir jos lieka šlapios.
Augustė, 4 m.: „Ledas šlapias. Rankytės mūsų šąla. Ledas šaldo mūsų rankytes. Jis kietas“. Justas, 4 m.: „Tas ledas yra šaltas. Kai yra saulė, pavirsta į vandenį“. Nedas, 4 m.: „Ledas labai šlapias Būna lauke ir ištirpsta. Jį galima nudažyti. Jis tirpsta į vandenį“. Nikita, 4 m.: „Ištirpsta sniegas, ir ranka sušąla“. Amelija, 4 m.: „Kai aš paimu ledą, sušlampa rankos. Jei eini ant ledo, gali paslysti. Reikia labai saugotis, kad nenugriūtum. Bet čiuožinėti tai visiems patinka“.
Amelija M., 4 m.: „Kai būna saulė, ledas ištirpsta. Bet rankos būna šaltos. Šaltas yra ir sniegelis. Reikia jį imti su pirštinėmis“. Tadas, 4 m.: „Šaltas ledas yra. Jei paimsi ledą, sušalsi. Išvažiuoti pas daktarą gali ir ten visą dieną gulėti. Ir pargrįši tik kitą dieną. O ledas jau bus ištirpęs“.
Milda, 4 m.: „Vaikai žaidžia su sniegu. Stato besmegenius. Palieti vandenį ir sušąla kojytės“. Benas, 4 m.: „Šaltas sniegas ištirpsta. Ir pavirsta į vandenį“.
Tėja, 4 m.: „Sniegas yra labai gražus. Ir dar jisai yra palietus minkštas“. Kamilė Z., 4 m.: „Ledas yra labai kietas. Nes yra biški šlapias. Gali sušalti rankytes. Reikia šiltai apsirengti, jei eini žaisti su sniegu arba ant ledo“. Matas G., 4 m.: „Ledas labai kietas. Labai minkštas – tai sniegas. Ir dar šaltas. Rankytės gali sušalti“.
Kiekvienas eksperimentas vaikams suteikia pasididžiavimo bei pasitikėjimo jausmą, nes žinios jiems nėra primetamos, visas tiesas ugdytiniai atranda patys. Atlikdami eksperimentus, vaikai gerina rankos – akies koordinaciją, lavina ranką. Smalsaudamai išlaiko dėmesį, išbando savo jėgas, mokosi kantrybės.

Rima Skrinskienė
Auklėtoja metodininkė, gamtosauginės darbo grupės narė