Spalis – įvairiaspalvių lapų mėnuo. Daugelis medžių ir krūmų, prieš įmigdami žiemos miegu, tarsi pašėlę puošiasi visomis ugnies spalvomis – geltona, raudona ar oranžine. Šiuo rudens laiku, besidžiaugdami ir bevaikščiodami gamtoje, galime prisirinkti įvairių gamtos turtų – ne tik gražių rudeninių lapų, bet ir medžių sėklų.
Mažeikių lopšelio – darželio „Saulutė“ ugdytiniai kartu su mokytojomis diskutavo, kas yra medis, kam jis reikalingas, kokia jo funkcija ir paskirtis, kokie medžiai auga Lietuvos miškuose ir parkuose. Išsiaiškino, kokios dalys sudaro medį ir iš antrinių žaliavų gamino medžio modelį. Vaikai sužinojo, kad yra visžaliai ir lapus metantys medžiai, kurių forma yra skirtinga. Grupės kūrybinėse dirbtuvėse tyrinėjo įvairius medžių lapus. Sužinojo, kad lapai būna žali, nes turi natūralios spalvos pigmentą, vadinamą chlorofilu ir kad rudenį žaluma išblunka, todėl išryškėja kitos spalvos. Kad galėtų tuo įsitikinti, vaikai atliko chromatografijos eksperimentą „Chlorofilo išskyrimas“.
Mažieji mokslininkai domėjosi įvairiomis medžių sėklomis, jas uostė, lietė, svėrė, matavo. Atliko įvairius eksperimentus: pūsdami sėklą stebėjo, kuri sėkla gali skristi, o įmetę į vandenį – kuri skęsta ar plūduriuoja bei priėjo prie išvados, kad sunkiausia sėkla yra – kaštonas. Vaikai nustebo, kad kaštonas ir gilė yra medžio sėklos, iš kurių gali išdygti nauji medžiai, todėl nusprendė pavasarį jas pasėti.
Gamtos mylėtojai pasiūlė apžiūrėti ir suskaičiuoti darželio kieme augančius medžius. Daugiausiai dėmesio susilaukė didieji darželio medžiai – ąžuolas ir kaštonas. Vaikai, didinamaisiais stiklais tyrinėjo medžių žievę, rinko aplink nukritusius lapus, šakas ir sėklas, kurias vėliau panaudojo žaidimams ir kūrybinėms veikloms. Kartu su mokytojomis bandė išsiaiškinti, kaip apskaičiuoti medžių aukštį ir amžių, jų nenukertant.
Siekdamos ugdyti pagarbą bei meilę gamtai, mokytojos vaikams priminė, kad negalima laužyti medžio šakų, kad reikia saugoti ir mylėti mus supančią gamtą.
Greta Rovbutienė,
Mažeikių lopšelio-darželio „Saulutė“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja