Nuotrauka2198.resizedBandymai, eksperimentai, tyrinėjimai – tai aktyvi veikla, kurios metu vaikai kaupia patirtį, diskutuoja, sutelkia dėmesį, samprotauja, įsimena. O daugiausia naujų žinių ugdytiniai gauna patys bandydami, tyrinėdami aplinką, įvairių aplinkos daiktų ir reiškinių savybes.
Ikimokykliniame amžiuje vaikai domisi viskuo: noriai tyrinėja, kasdien išbando naujus dalykus.
Kasdieniniai stebėjimai ugdo vaiko pastabumą. Pastabus vaikas visada daugiau pamatys ir pastebės. Kiekvienas ugdytinis stebi ir renka informaciją įvairiais jos rinkimo ir fiksavimo bei matavimo prietaisais: svogūnų laiškus vaikai matuoja matavimo juostele, brinkstančių augalų pumpurus ir žiedus fiksuoja padidinamuoju stiklu, pieštuku ir popieriumi. Pamatavę svogūnų laiškų aukštį, vaikai sužino, jog po 10 dienų, jie siekia 20 cm. Stebint pamerktų vaismedžių ir vaiskrūmių šakeles, pirmuosius lapelius po 10 dienų išskleidė juodasis serbentas, vyšnia – po 14 dienų, obelis – po 18 dienų. Didžiausiam vaikų džiaugsmui po 20 dienų baltais žiedais pasipuošė vyšnia. Eksperimento metu vaikai įsitikino, jog augalai, tai gyvi organizmai, kuriems būtina saulės šviesa, vanduo, šiluma, kad išgyventų.
Geriausia aplinką pažinti stebint, tyrinėjant, bandant ir atrandant pačiam. Stebėdami ilgalaikį eksperimentą (augalai pasodinti 2016-10-21), ugdytiniai įsitikino, kad ir uždarame inde augalai gali augti, nes jie siurbia vandenį ir jį garina per lapus. Į sandarų indą pribėrėme smėlio, ant jo – sluoksnį daržo žemės ir pasodinome kambarinių augalų atžalas (chlorofilą, lamstą). Šį miniatiūrinį „sodą” sudrėkinome ir uždengėme dangčiu. Atvėsus orui, ugdytiniai stebėjo, kaip veikia „šilumos pompos”. Ant vidinių indo sienelių iškrenta „rasa”, kuri susigeria į žemę. Stebėdamas vaikas geba logiškai mąstyti, suvokti priežasties ir pasekmės nuoseklumą, daryti išvadas, apibendrinimus.
Tyrinėdami vaikai lygina, skaičiuoja, matuoja, daro išvadas, ieško informacijos apie nagrinėjamą objektą įvairiuose informacijos šaltiniuose: knygose, enciklopedijose, žurnaluose. Ugdytiniai pažinimo džiaugsmu dalijasi ir su savo artimaisiais, kurie palaiko mažųjų iniciatyvą pažinti aplinkoje vykstančius įvairius reiškinius.
Linkime, kad kiekvieno mažo žmogaus pažinimo žingsnis būtų tarsi kelionė į gerumą gamtai.

Sandra Kneitienė,
„Voveriukų“ grupės auklėtoja