Ruduo žengia plačiu žingsniu, paskui save gausiom kraitėm semdamas sunkaus, intensyvaus darbo vaisius, pilnas molinukes medaus. Gal kiek keistokai skamba ši frazė dabar, mokslo metų pradžioje ir kalbėti apie siekius ir pasiekimus būtų kiek anksti, bet visgi…
Vos pradėję mokslo metus, grupė abiturientų išvyko į Italiją, Erasmus+ KA1 jaunimo mainų susitikimą „Liaukimės švaistyti“, kur nagrinėjo maisto švaistymo problemą, grėsmes aplinkai.
Kitas žingsnis – akcija „Darom“ – pasaulinė aplinkos valymo diena. Šią dieną visi gimnazijos mokiniai dalyvavo sąspietyje – kūrė stebuklingą žiedų skleidimosi momentą švarioje aplinkoje. Tai buvo tarsi bičių šokis, radus naują nektaro šaltinį. Kaip vienos bitės kitoms tokiomis figūromis gana tiksliai nurodo kryptis ir atstumus iki rastų medingų augalų, taip gimnazistams ši akcija buvo tarsi naujas skrydis į ieškojimus ir atradimus. Žiūrėdama sudėtinėmis ir paprastosiomis akimis kartu, bitė orientuojasi, toli ar arti yra koks nors objektas. 
Gamtosauginės mokyklos vardas ir prie gimnazijos plazdanti Žalioji vėliava visą gimnazijos bendruomenę privertė pažvelgti į gamtos problemas tarsi sudėtinėmis bičių akimis – iš toliau ir plačiau.
Jau tradicija tapo rugsėjo mėn. pabaigoje vykti į Europos tyrėjų nakties renginius. Šiais mokslo metais pabūti tyrėjais ir kūrėjais panoro 5 ir 6 klasių mokiniai (vadovė fizikos mokytoja A.Plečkaitienė). Šių klasių mokiniai dalyvauja „Integruoto gamtos mokslų kurso programoje 5–8 klasėms“. Atvėrę VDU duris, mokėsi pažinti gyvūnų pėdsakus, stebėjo ir džiaugėsi gyvalazdėmis, studijavo jų burnos aparatą. Kauno kolegijoje susipažino su bionikos mokslu, kuris kalba apie tai, jog kartu dirbantys biologai, inžinieriai, konstruktoriai, dizaineriai, technikos specialistai atlieka tarpdalykinius tyrimus, analizuodami gamtoje vykstančius reiškinius ir funkcionuojančius mechanizmus. Pagal gyvūnų galūnių griaučius konstravo aitvarus. LSMU sužinojo, kodėl naktį visi kiškiai pilki ir dar daug intriguojančių dalykų, kurie skatins domėtis, mokytis ir pritaikyti.
Neilgai trukus, įgytas žinias mokiniai galėjo pritaikyti „Paukščių palydų“ dienoje Vištyčio regioninio parko teritorijoje. Visi Gražiškių gimnazijos mokiniai ir mokytojai, su direktore Grita Launikone priešakyje, pirmąjį spalio šeštadienį vyko skaičiuoti išskrendančius paukščius. Stebėjo paukščių buveines, paliktus jų pėdsakus (iškritusias plunksnas), skrydžių ypatumus, apie kuriuos pasakojo geografijos mokytoja O.Smelstorienė.
O kiek nuostabos ir susižavėjimo sukėlė 8 klasės mokinių Donato Rimavičiaus ir Luko Gaisrio matytas vaizdelis – “paukštvanagio ir margojo genio gaudynės”!
Neįkainojamą pamoką gamtoje dovanojo Vištyčio regioninio parko ekologas Vaidas Leonavičius.
Praėjusių mokslo metų pabaigoje gimnazijos gamtininkų būrelio narės dalyvavo nacionaliniame konkurse “Pamoka gamtoje: svajokime drauge”. Konkursas vyksta jau šešti metai, kuriame mokiniai kartu su mokytojais kuria pamokas saugomose teritorijose. Šiais metais nacionaliniame konkurse varžėsi daugiau kaip keturiasdešimt mokyklinių komandų iš beveik visų Lietuvos regionų.
Finaliniame renginyje buvo apdovanotos septynios komandos, tarp kurių buvome ir mes, Gražiškių gimnazijos gamtininkės (vad. biologijos mokytoja J.Vasaitienė) su pamoka „Vištyčio regioninio parko teritorijoje aptiktos Lietuvos raudonosios knygos rūšys“. Visoms laimėjusioms komandoms išdalintos padėkos ir prizai. Finalinis nacionalinio konkurso „Pamoka gamtoje: svajokime drauge!“ renginys vyko Kurtuvėnų regioniniame parke. Visi laimėtojai dalyvavo ekskursijoje ir džiaugėsi nauja lankytojų centro ekspozicija, pabuvojo Kurtuvėnų svirne, žirgyne. Kitų metų tema bus skirta saugomiems gamtos paveldo objektams – medžiams senoliams, įspūdingiems akmenims, atodangoms, šaltiniams ir kt. Vieną iš šių objektų rinksimės ir šiais mokslo metais ,vėl dalyvausime konkurse.
Labai svarbu išsaugoti nykstančias rūšis, steigti draustinius, rezervatus, bet dar svarbesni yra gyvų organizmų ir aplinkos tarpusavio santykiai, nesutrikdyta, natūrali jų ir gyvenamosios aplinkos pusiausvyra. Nuvykę į UAB Marijampolės apskrities atliekų tvarkymo centrą, gimnazijos penktokėliai (mokytoja V.Brazauskienė) ir I kl. gimnazistai (vadovė,istorijos mokytoja V.Mikulskytė) savo akimis išvydo, kaip neatsakingas žmogaus elgesys sunaikina buveines, keičia mitybos grandines. Kalnai atliekų rodė realybę. Prevencinės veiklos organizatorė Liucija Burbienė šiek tiek nuramino, kad žmonės rūšiuodami, vengdami atliekų, atsakingiau vartodami jau ėmė mažinti komunalinių atliekų srautą. Sužinojome, kaip sąvartyne susidariusios dujos verčiamos į elektros energiją, gaminama šilumos energija. Centro darbuotoja kvietė ir ragino rūšiuoti, kiek įmanoma daugiau atliekų “prikelti antram gyvenimui”, vylėsi, kad atsiras daugiau pakuočių, kurias bus galima perdirbti.
Mums reiktų mokytis iš gamtos, kaip kiekvienas jos elementas atlieka tam tikrą vaidmenį: vieni – gamintojai, kiti – vartotojai, treti – skaidytojai. Visas mechanizmas veikia išvien, sutartinai. Žmogus – vienas iš daugelio ekosistemos elementų, nuo kurio funkcionavimo, tam tikrų veiksnių, priklauso sistemos stabilumas.
Džiaugiamės, kad mūsų moksleiviai domisi ekologija, noriai įsitraukia į visas jiems siūlomas veiklas, nes tai pirmasis žingsnis į esamos situacijos pokyčius tiek mūsų šalyje, tiek visame pasaulyje.
Smagu, kai žingsnis po žingsnio, tarsi bitės darbininkės, kurių užpakalinės kojos su žiedadulkių surenkamuoju įtaisu , renkame savąjį derlių ne tik rudenį, ne tik mokslo metų pabaigoje…

Janina Vasaitienė,
Gražiškių gimnazijos biologijos mokytoja metodininkė
gamtos būrelio vadovė, Gamtosauginių mokyklų veiklos koordinatorė